FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/03/2023

Hur många gånger går det att ansöka om att få ett tidsbestämt straff?

Hej! En diskussion på facebook ger mig anledningen att fråga: Efter 10 års fängelse kan en livstidsdömd ansöka om tidsbegränsat straff. Om det blir avslag på ansökan: Hur många gånger ytterligare kan då en ansökan lämnas in?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lag (2006:45) om omvandling av fängelse på livstid.

Om man får avslag på ansökan om tidsbegränsat straff, när och hur många gånger kan man ansöka igen?

En ansökan om att få ett tidsbegränsat straff får göras först efter den dömde avtjänat tio år i fängelset. Om det är så att ansökan avslås, alltså att den dömde inte ska få ett tidsbegränsat straff, får en ny ansökan göras först efter ett år att avslaget vunnit laga kraft (3 § lag om omvandling av fängelse på livstid).

Hur många gånger en ansökan om att få tidsbegränsat straff är inte någonting som framgår, alltså kan detta göras hur många gånger som helst. Kravet som finns är alltså enbart att det måste ha gått minst ett år sedan det tidigare beslutet om avslag vunnit laga kraft. Om du vill läsa mer om livstids fängelse, om omvandling till tidsbestämt straff m.m kan du göra det på kriminalvårdens hemsida här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Hanna RudelövRådgivare