Hur man räknar när man drar av skuld på arv

Hej, jag och mina 2 helsyskon har fått ärva från vår mors dödsbo (pappa bortgången sedan 10 år tillbaka).

Villan är såld och i arvskiftet som jag håller på att upprätta finns enbart tillgångarna på mammas bankkonton som ska fördelas mellan oss 3 syskon.

Jag och min syster har varsin skuld till dödsboet som ska avräknas/dras av på vår arvslott enligt mammas önskan.

Hur ska detta tas upp i arvskiftet så att det blir korrekt? Min skuld är 18000 kr och min systers är 41500 kr. Tänker jag fel ang fördelningen: jag 1/3 minus 18000 kr, min syster 1/3 minus 41500 kr, min bror 1/3 plus 59500 kr.

Min fråga är alltså hur formulerar jag fördelningen så att det blir korrekt?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så är den egentligen en ren matematisk fråga! Men jag kan hjälpa dig med det också. Vidare tolkar jag din fråga som att det som att mellanskillnaden av vad du får respektive din bror i pengar borde vara 18 000, eftersom det är din skuld. Alltså din bror borde i slutändan få 18 000 kr mer än dig.

Ja du tänker fel

Såsom du har räknat blir däremot mellanskillnaden av vad du respektive din bror får 18 000 + 59 500 = 77 500 kr! Din bror får alltså 77 500 kr mer än dig fast du bara hade en skuld på 18 000 kr. Detta blir en orättvis fördelning av arvet!

Uträkning

Enklast för att räkna är att först slå samman dödsboet belopp, det som finns på ditt mammas bankkonton, med era skulder. Det gör vi för att era skulder till dödsboet blir som ett tillägg som gör dödsboet mera värt, och alltså ska fördelas mellan alla ni syskon.

Pengarna på din mammas bankkonto = x

Du och din systers skulder = 18 000 + 41 500 = 59 500 kr.

Totala summan = x + 59 500.

Av det beloppet ska ni få en tredjedel vardera alltså, vilket vi kan kalla Y.

Y = 1/3(x + 59 500) » 1/3x + 19 833,33 kr.

Sedan när det är uträknat blir det lätt att räkna ut vad ni bör få vardera. Eftersom att du har en skuld på 18 000 kr dras det av från vad du får ut. Likaså görs för din syster.

Vad ni får ut

Du får ut = Y – 18 000 kr = 1/3x + 1 833,33 kr.

Din syster får ut = Y – 41 500 kr = 1/3x – 21 666,66 kr.

Din bror får ut = Y = 1/3x + 19 833,33 kr.

Som nu kan se får din bror alltså bara ut 18 000 kr mer än dig! Hoppas du fick svar på din fråga och att du förstår mina uträkningar.

Med vänlig hälsning!

Siri OlssonRådgivare