Hur långt tillbaka i tiden kan Försäkringskassan begära återbetalning för en felaktig utbetalning?

Hej! Jag undrar hur lång tid som Försäkringskassan har rätt att begära pengar tillbaka om dom skulle anse att man ej haft rätt till det? Jag har sjukpension på heltid men är alltid orolig att någon utomstående ska tycka jag är friskare än vad jag är, att den anonyma ska tipsa FK och att dom i sin tur begär pengarna tillbaka. Detta även om jag egentligen inte tror det kan ske i mitt fall eftersom jag varken extrajobbar eller gör något överhuvudtaget. Men vill ändå fråga, jag syftar på om det finns en slags maxtid/preskibering eller kan dom begära 5-10 år tillbaka i tiden eller mer om dom vill?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Preskriptionslagen (PreskL).

Försäkringskassan har rätt att göra ett återkrav på en felaktig utbetalning. Hur långt tillbaka i tiden som Försäkringskassan kan begära återkrav avgörs av bestämmelserna om preskription. Huvudregeln är att preskriptionstiden för en fordran är 10 år (2 § PreskL).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare