FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/01/2019

Hur långt sträcker sig underhållsskyldigheten för mitt barn som går i gymnasiet men flyttat hemifrån?

hej har en dotter(19år) som flyttat till sin pojkvän som bor hemma .nu vill föräldrarna att jag ska betala för hennes uppehälle hos dem . medans dottern har ett hem hos mig .

vad gäller ? teortiskt skulle hon kunna ta in på hotel som jag ska stå för .

dottern går sista året på gymnasium

mvh peter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Rättsförhållandet mellan föräldrar och barn bestäms i Föräldrabalken (1949:381).

Föräldrar har en underhållsskyldighet till sina barn fram tills att de fyllt 18 år eller 21 år om barnet fortfarande går i skolan, enligt 7 kap. 1 §. Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder med mera. Som det föreskrivs i 7:1 § bestäms underhållsskyldigheten efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Det finns ingen tydlig förklaring om hur pass långt underhållsskyldigheten sträcker sig.

Personer över 18 år är myndiga och har rätt att flytta hemifrån trots att de fortfarande går i gymnasiet. Att barnet flyttar hemifrån innebär inte att rätten till underhåll enligt 7:1§ går förlorad. Dock ökar inte underhållsskyldigheten för att barnet flyttar hemifrån och därmed får ökade levnadskostnader.

Svar på din fråga
Eftersom din dotter fortfarande går i gymnasiet är du underhållsskyldig för hennes levnadskostnader. Att din dotter flyttat hemifrån och därmed får utökade levnadskostnader innebär inte att din underhållsskyldig ökar från tidigare. Att underhållsskyldigheten bör täcka hotellkostnader är inte något som kan anses vara skäligt. Att täcka utökade kostnader för din dotterns pojkväns föräldrar är dock något som är skäligt, förutsatt att hon bor där stadigvarande.

Pojkvännens föräldrar har rätt att kräva ersättning från dig för utökade kostnader, förutsatt att hon bor där stadigvarande och dessa kostnader är skäliga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare