FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/10/2020

Hur långt sträcker sig underhållsskyldigheten?

Om jag har haft ensam vårdnad över barnet i 5 år och barnet bor i famhem och det kommer bli en vårdnadsöverflytt till famhem! Kommer då underhåll betalas av både mamman och pappan då vi är skilda? Barnet är 15 år!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om föräldrars ansvar gentemot sina barn finner vi i Föräldrabalken (1949:381), hädanefter kallad FB. Utgångspunkten här är att föräldrar är underhållsskyldiga till sina barn tills dess att de är 18 år gamla, alternativt tills dess att barnen har gått ut gymnasiet. Dock sträcker sig underhållsskyldigheten som längst till det att barnet fyller 21 år. Denna underhållsskyldighet ska fullgöras genom att föräldern betalar underhållsbidrag till barnet ifall föräldern inte bor tillsammans med barnet eller inte heller har vårdnaden om barnet. Vid bedömningen hur stort underhållsbidrag barnet har rätt till ser man till vad som är skäligt utifrån barnets behov samt föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. (7 kap. 1 § och 7 kap. 2 § FB)

Ifall barnet är placerat i familjehem är föräldrarna fortfarande skyldiga att genom ett underhållsbidrag och utefter vad som är skäligt betala kommunens kostnader för familjehemsplaceringen. (8 kap. 1 § socialtjänstlagen [2001:453])

Sammanfattning

Svaret på din fråga blir kortfattat att båda föräldrarna är underhållsskyldiga gentemot sina barn om ovannämnda kriterier är uppfyllda. Detta innebär att båda föräldrarna separat på samma gång kan bli underhållsskyldiga mot sina barn, vilket gäller oavsett om de är skilda eller ej.

Hoppas det var svar på din fråga. Du är även varmt välkommen med en ny fråga till oss på Lawline!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare