FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/02/2023

Hur länge stannar prickar kvar i registret?

Om jag har blivit dömd för oaktsam våldtäkt, hur länge kommer det finnas som prick i registret samt om jag har en tidigare prick t,ex "olovlig körning", kommer denna prick finnas kvar även om händelsen var 2018-05-17?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lag om belastningsregister.

Hur länge finns prickar kvar i registret?

Hur länge en prick finns kvar i registret påverkas av vilken påföljd du har fått för brottet.

När det gäller olovlig körning är påföljden antingen böter eller om brottet är att anse som grovt fängelse i högst sex månader (3 § första stycket lag om straff för vissa trafikbrott). Om du fick fängelsestraff som påföljd försvinner pricken ur registret efter 10 år från frigivningen. Om du istället dömdes till böter försvinner pricken efter 5 år från domen (17 § lag om belastningsregister).

När det gäller oaktsam våldtäkt är straffet fängelse i högst fyra år (6 kap 1 a § BrB). När det gäller fängelse försvinner pricken efter 10 år från det att fängelsestraffet är avtjänat (17 § lag om belastningsregister).

För övriga påföljder gäller följande tider då de försvinner ut registret:

sluten ungdomsvård= gallras tio år efter det att påföljden är slutförd

skyddstillsyn, villkorlig dom, ungdomsvård, ungdomstjänst eller ungdomsövervakning= gallras tio år efter domen eller fem år efter domen om personen var under 18 år vid brottet ( 17 § lag om belastningsregister).

Kan pricken vara kvar längre?

Pricken i registret kan i vissa fall stanna kvar längre. Om personen begår ett nytt brott och blir dömd för en till påföljd innan den tidigare pricken hunnit försvinna kommer den tidigare pricken stanna kvar i registret tills dess att den andra pricken försvinner. Det gäller dock inte om den nya påföljden är penningböter. En uppgift ska dock alltid gallras senast tjugo år efter domen ( 18 § lag om belastningsregister).

Du kan alltid begära ett utrdrag ur belastningsregistret hos polisen för kontroll av egna uppgifter. Det kan du göra här.

Sammanfattningsvis beror det på vilken påföljd det handlar om för att kunna säga hur länge en prick stannar kvar i belastningsregistret. Om man döms för brott igen innan den tidigare pricken försvinner kommer båda prickarna finnas kvar tills dess att den senare pricken försvinner.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Lawline RådgivareRådgivare