FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/07/2021

Hur länge ska man sitta i fängelset om man är dömd till 5 månaders fängelse?

Hur länge sitter man i fängelset om man är dömd till 5 månaders fängelset

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vanligtvis börjar man avtjäna sitt fängelsestraff inom tre månader från det att domen inte längre kan överklagas. Vanligtvis släpps man när man har avtjänat två tredjedelar av sitt straff, så kallad villkorlig frigivning.

En viktigt sak som du bör tänka på är att den som är dömd till fängelse i max sex månader, kan ansöka om att få en elektronisk fotboja. Man avtjänar då sitt straff i bostaden dock får lämna hemmet under bestämda tider till exempel för att kunna ta sig till arbetet eller för att studera. Du ansöker om fotboja hos kriminalvården.

Jag hoppas trots allt att du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Gabriella ZakoRådgivare