FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/07/2020

Hur länge sitter en prick kvar i brottsregistret?

Hej,

Jag har blivit dömd för "köp av sexuella tjänster den 9 december 2019". Där fick jag endast dags böter. Det kommer ta 5 år innan den försvinner. Alltså 2024 den 9 december.

I år den 15 juli 2020 har jag fått en ordningsbot då jag cyklade mot rött. Antagligen är det fem år här också.

Kommer pricken som avser " köp av sexuella tjänster" försvinna inom 5 år sedan jag fick domen eller kommer ordningsboten förlänga Garlingstiden som avser pricken "köp av sexuella tjänster"? I så fall hur länge då?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan måste vi titta i Lagen (1998:620) om belastningsregister.

Hur länge än prick sitter kvar i belastningsregistret beror på vilket straff man har fått. Enligt 17 § p 9 tas pricken i registret bort fem år efter dom eller beslut om böter eller föreläggande om ordningsbot.

Om det före utgången av denna tid har tillkommit en ny prick ska ingen av prickarna tas bort så länge en av prickarna ska vara kvar, 18 §. Detta gäller dock inte om den nya anteckningen gäller penningböter.

Eftersom endast brott med penningböter i straffskalan kan komma ifråga för ordningsbot kommer inte din andra prick påverka pricken som avser "köp av sexuella tjänster".

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare