Hur länge måste jag vänta innan jag kan ansöka om körkortstillstånd?

Hej tack för svar Jag fick dock inget svar på om det finns någon gräns för hur länge jag kan vänta med att ansöka om körkortstillstånd ? Finns det någon gräns ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utredning

Jag vet tyvärr inte bakgrunden till din frågeställning, då jag inte hittar din gamla fråga. Du får gärna skicka in en ny fråga där du länkar till den förra frågan (och svaret) du ställde, om mitt svar nedan inte besvarar din fråga.

Det finns två tillfällen då man behöver ansöka om körkortstillstånd. Det första är när man ska ta körkort för första gången. Man bör då ansöka om körkortstillstånd ett tag innan man ska övningsköra, då det krävs för övningskörningen samt för förar- och kunskapsprovet.

Den andra situationen, vilken jag tolkar det som att du befinner dig i, är när man behöver ansöka om körkortstillstånd för att man har fått sitt körkort återkallat. I detta fall kan du tidigast ansöka om körkortstillstånd 6 månader innan spärrtiden går ut. Tillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.

Mer information om att ansöka om körkortstillstånd efter att ha fått sitt körkort återkallat, hittar du här.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar, är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare