FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2021

Hur länge kan man finnas i misstankeregistret?

Hej! Det är så att jag fick veta att jag förekommer mistankeregistret, när jag ansökte min medborgareskap. Innan dess visste jag ingenting om att jag förekommer mistänkeregistret. Det Som jag är misstänkt är bidragsbrott. Nu har det gått 2.8 år sedan, från det datumet jag blev inskriven i mistankeregistret. Ingen åtal har väcktes och jag skulle inte heller veta något om det inte vore pga min medborgarskap ansökan. Min fråga är då hur länge får man stå i misstanke registret utan någon åtal väcks?Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Regler om misstankeregistret återfinns i lag (1998:621) om misstankeregister. I lagens 13 § framgår att uppgifter i registret ska gallras bland annat om en förundersökning i ärendet har lagts ner utan att åtal väckts. Gallring innebär att uppgiften tillhörande ett arkiv avlägsnas eller förstörs.

Du skriver i frågan att åtal för brott du är misstänkt för aldrig har väckts. Om det fanns en förundersökning avseende brottet du är misstänkt för och denna har lagts ner ska din uppgift alltså tas bort. Någon definitiv bortre tidsgräns för när uppgifterna ska gallras finns dock inte i lagen.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare