Hur länge har man rätt att kräva betalning av ett skadestånd?

Hej!

Jag funderar på om ett skadestånd går ut? Om någon är dömd att betala 5000kr men personen inte väljer att driva in pengarna och vill ha in pengarna. Vad länge gäller ett skadestånd? Eller läggs de ner efter antal år??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om preskriptionstid och det regleras i preskriptionslagen (PreskL). Svaret är ja, då rätten att kräva in ett skadeståndsbelopp kan sluta gälla efter tio år.

När någon får rätt till skadestånd har personen tio år på sig att kräva betalning av den som har vållat till skadan och efter det preskriberas rätten att kräva in betalningen (2 § PreskL). Preskription är när rättsliga följder som exempelvis rätten att kräva in en skuld upphör att gälla efter en viss tid.

De tio åren börjar räknas från den dagen skadan skedde, dock kan preskriptionstiden förlängas genom ett så kallat preskriptionsavbrott. Ett preskriptionsavbrott kan vara som exempel att du får ett kravbrev om betalning (5 § PreskL). Då avslutas den dåvarande preskriptionstiden och man börjar att räkna om till tio år från den dagen avbrottet gjordes (6 § PreskL).

Sammanfattning

Ja, rätten till att driva in ett skadestånd kan preskriberas och sluta ha rättslig verkan. En person har tio år på sig att driva in skadeståndet från den dagen skadan skedde eller från senaste preskriptionsavbrott.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare