FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/07/2021

Hur länge har föräldrar försörjningsplikt till sina barn?

Hej,

Min dotter är 19 år och har just avslutat gymnasiet med godkända betyg.

Hon har sökt in på högskolan i höst.

I och med att hon slutade gymnasiet slutade jag betala underhåll. Mamman hävdar att hon har pratat med Tingsrätten som, enligt henne, säger att jag ska betala underhåll till min dotter är 21 oavsett om hon går på högskolan eller gör något annat. Hon avser att stämma mig om jag inte fortsätter betala.

Stämmer detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella regleringen finns i föräldrabalken (FB).

Som förälder (vårdnadshavare) har man försörjningsplikt till barnet har fyllt 18 år (7 kap. 1 § andra stycket FB). Därefter har man skyldighet att försörja sitt barn under dennes skolgång till att barnet fyllt 21 år. Med skolgång menas grundskola, gymnasiet eller annan jämförlig grundutbildning (7 kap. 1 § andra stycket FB). Utifrån din fråga tolkar jag det som att din dotter är klar med gymnasiet nu vilket skulle betyda att din försörjningsplikt har upphört. Du kan alltså sluta att betala underhåll till din dotter nu om du vill.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare