FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/09/2022

Hur länge finns uppgifter i belastningsregistret kvar?

Hej Jag jag står fortfarande kvar i belastningsregistret för bidragsbrott som inträffade 2003 och ett 2010... är det verkligen rimligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

I lag om belastningsregister finns det bestämmelser om hur lång tid en uppgift i belastningsregistret finns kvar. Även bidragsbrottslagen blir här aktuell.

Efter hur lång tid försvinner uppgifter i belastningsregistret?

Beroende på bland annat om domen avser fängelse, böter eller villkorlig dom finns uppgiften kvar i belastningsregistret olika lång tid. I 17 § lag om belastningsregister stadgas de olika tiderna för respektive påföljd.

Vidare stadgas i 2 § bidragsbrottslagen att straffskalan för bidragsbrott av normalgraden är fängelse i högst två år.

Av frågan framgår inte vilken påföljd du blev dömd till, vilket gör det svårt att veta hur lång tid din prick i registret ska finnas kvar. Om du blev dömd till fängelse finns en sådan uppgift kvar i belastningsregistret tio år efter frigivningen, enligt 17 § p. 1 lag om belastningsregister. Om du blev dömd till fängelse år 2003 kommer den pricken således finnas kvar i belastningsregistret tio år. Om det däremot har tillkommit en ny prick i registret innan denna har hunnit gå ut så ska ingen av prickarna försvinna så länge någon av dem finns kvar i registret, enligt 18 § lag om belastningsregister. Om det är fallet i din situation att du blev dömd till fängelse år 2003 och sedan en gång till år 2010 försvinner inte prickarna i registret förrän tio år efter det att du blivit frigiven från det senare fängelsestraffet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare