FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/01/2020

Hur länge finns misshandelsbrott i belastningsregistret?

Min vän dömdes för misshandel när han va 15år. Idag är han 20 och har riktigt svårt att få jobb. När kommer hans brott sluta påverka honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett brott finns olika länge i belastningsregistret beroende på vilken påföljd som man dömts till. Uppgifterna lagras antingen fem eller tio år. Är den dömde under 18 år så lagras uppgifterna för det mesta i fem år. Har din vän t.ex dömts till skyddstillsyn eller villkorlig dom(kombineras ofta med samhällstjänst) så tas uppgifterna bort efter fem år(17 §, fjärde punkten, lag om belastningsregister).

Din vän kan begära ut uppgifter om sig själv i belastningsregistret( 9 § lag om belastningsregister).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare