FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/05/2022

Hur länge finns man med i brottsregistret?

Hur länge ligger man kvar i brottsregistret om man är dömd till bedrägeri? Spelar det nån roll om man vill söka till tex brandman?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns i Lag (1998:620) om belastningsregister och brottsbalken.

Brottsregister innehåller uppgifter om dom, beslut och strafföreläggande som man har fått som en påföljd för brott (3 §,  Lag om belastningsregister). Men uppgifterna finns inte kvar för alltid, utan uppgifterna gallras bort, det vill säga tas bort efter en viss tid.

När tas uppgifterna bort från brottsregistret?

Det är påföljden som avgör hur länge uppgifterna ska finnas kvar i brottsregistret. Det vill säga hur lång tid det tar tills att uppgifterna tas bort beror på vad du har fått för straff (17 §, Lag om belastningsregister).

Bedrägeri och grov bedrägeri är ett brott som har fängelse i straffskalan ( 9 kap 1 §, brottsbalk). Uppgifterna kommer att finnas kvar i brottsregister under tio år efter frigivningen om du har blivit dömd till bedrägeri som har fängelse som en påföljd.

Ringa bedrägeri är ett brott som har böter i straffskalan (9 kap 2 §, brottsbalk). Uppgifter kommer att finnas kvar under 5 år räknat från den dag du fick domen, om du har blivit dömt till ringa bedrägeri och fått böter som en straffrättslig påföljd.

Brottsregister påverkan på arbetet som brandman

Det finns ett krav på att man ska lämna utdrag från brottsregister om man vill arbeta med vissa yrke. Det handlar om framförallt jobb inom skolan, barnomsorg eller LSS-verksamhet. Brandman är inte ett sådant yrke som innehåller ett krav på utdrag från brottsregister. Men det finns inte heller någon lag som kan hindra arbetsgivare från att begära att se dina uppgifter i brottsregister. Det vill säga arbetsgivaren kan alltid kräva från dig att lämna ett utdrag från brottsregister. Du har inte en skyldighet att lämna utdraget, men det kan påverka din möjligheter att få arbetet ifall du inte lämnar utdraget när arbetsgivaren kräver det.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare