FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/12/2022

Hur länge finns en villkorlig dom förenat med böter med i belastningsregistret?

Jag undrar hur länge en person som har dömts till villkorlig dom förenat med böter finns med i belastningsregistret? 5 eller 10 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta hur länge en villkorlig dom förenat med böter finns kvar i belastningsregistret. För att besvara din fråga använder vi oss av Belastningsregisterlagen.

Belastningsregister

Villkorlig dom gallras (tas bort) från belastningsregistret som huvudregel 10 år efter domen har meddelats. Om den dömda var under 18 år vid tidpunkten för brottet/brotten, gallras domen istället efter 5 år (17 § p.4a-b Belastningsregisterlagen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare