FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/08/2021

Hur länge finns en "prick" i belastningsregistret kvar?

Hej

Jag fick dom 2013-03-27 för urkundsförfalskning (14 KAP 1§ 1 BRB) som skedd under 2010-06-07-2012-02-22 och villkorlig dom(29 KAP 7 § 1 ST BRB). Hur längre kommer belastningen finnas registrerad i belastningsregistret innan den tas bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du blivit dömd för brottet urkundsförfalskning varpå påföljden blev villkorlig dom och att du nu undrar hur länge denna "prick" kommer att sitta kvar i belastningsregistret.

Vad menas med att ha en "prick" i belastningsregistret?

När det talas om att ha en prick i brottsregistret så avses att man finns registrerad i belastningsregistret. Här registreras alla domar som en person ådömts. Det framgår även om man mottagit ett strafföreläggande från åklagaren eller en ordningsbot direkt av polisen. Detta innebär alltså att om man blir tilldelad en bot för fortkörning, så är detta således något som kommer att finnas tillgängligt i belastningsregistret. Utöver dessa så registreras även en del andra uppgifter, ex. om en viss person blivit tilldelad ett kontaktförbud. Det kan även förekomma att domar från utlandet registreras i belastningsregistret.

Hur länge kommer "pricken" att finnas kvar i belastningsregistret?

Detta beror helt enkelt på vilket straff/vilken påföljd man blivit tilldelad. I din bakgrundsinformation anger du att påföljden blev villkorlig dom. En skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras ut tio år efter domen (fem år om man var under 18 då brottet begicks).

Viktigt att komma ihåg är att om man döms till någon ny påföljd för något nytt brott medan man fortfarande är med i registret, så kommer den gamla anmärkningen/pricken finnas kvar i registret fram tills att den senaste domen gallras ut.

Återkom gärna vid fler funderingar!

Vänliga hälsningar.

Rijad TrubljaninRådgivare