FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/05/2021

Hur länge finns en notering om strafföreläggande kvar i belastningsregistret?

Hej

Om man accepterar ett strafföreläggande vid gripandet av köp av sexuella tjänster så hamnar man väl i belastnings registret. Jag undrar hur länge man finns i registret innan det gallras ut?

Om gallringstiden är ute, är det lika med att det aldrig kan uppdagas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har fått ett strafföreläggande för ett brott och undrar hur länge brottet kommer att finnas i belastningsregistret. Frågor om gallringstid regleras i lagen (1998:620) om belastningsregister. Enligt 17 § punkten 9 i lagen om belastningsregister ska ett strafföreläggande gallras fem år efter godkännandet av strafföreläggandet. Detta innebär att du inte längre kommer att ha en anteckning i ditt belastningsregister efter att fem år har passerat.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare