FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/05/2021

Hur länge finns böter kvar i belastningsregistret?

Hej!

Jag åkte dit för ringa narkotikabrott 2013 och fick böter. Har nu sökt till försvarsmakten och undrar nu om dem fortfarande kan se det brottet eller är det borta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör det svenska belastningsregistret och regler om detta finns i lag (1998:620) om belastningsregister.

Hur länge stannar böter kvar i belastningsregistret?

Böter gallras, det vill säga tas bort, 5 år efter domen, beslutet, godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § 9 punkten lagen om belastningsregister). I och med att det har gått 8 år sedan du fick bötesstraffet finns det inte längre kvar i belastningsregistret.

Sammanfattning

Bötesstraffet har försvunnit från belastningsregistret. Försvarsmakten kommer alltså inte kunna se vad du dömdes till.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Ellinor BäckströmRådgivare