FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/04/2017

Hur länge får en person hållas i förvar av polis i Skottland

Har Skottland någon lag på hur länge man får hålla en person i förvar hos polis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Hur länge man får hållas av förvar av polis i Skottland beror helt på vad man är misstänkt för. Polisen har i normalfallet rätt att hålla kvar en person för förhör i 12 timmar utan att åtala denne för något. Därefter kan polisen utöka denna tid till maximalt 24 timmar, under förutsättningen att en poliskommissarie godkänner detta. Med hjälp av en advokat kan man dessutom bestrida detta beslut.

Är man misstänkt för ett grovt brott (ex mord) har polisen möjlighet att hålla en person upp till 96 timmar.

Skulle det röra sig om ett misstänkt terroristbrott har polisen möjlighet att hålla en person i upp till 14 dagar.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret, om du har några ytterligare frågor ber jag dig att återkomma!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare