FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/09/2018

Hur lång tid finns man med i belastningsregistret efter avtjänat fängelsestraff?

2002 och 2005 blev domen grovt rattfylleri med i månads fotboja och samhällstjänst. Det är nu 12 år sedan

finns det kvar i straffregistret eller är det avskrivet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du dömts till en månads fängelse och avtjänade straffet genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, så kallad fotboja. Under de omständigheterna räknas tiden innan uppgiften tas bort från belastningsregistret från att straffet avtjänats, även om detta inte spelar någon roll i ditt fall. Tio år efter avtjänat straff tas noteringen i straffregistret bort, så du borde inte finnas med där idag.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare