FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/01/2020

Hur lång tid måste man betala underhåll

Hej min sons far har ej betalat underhåll sedan maj-19 Pga att försäkringskassan tyckte att vi skulle komma överens. nu skrev jag ett brev och bad att han skulle börja betala iallafall från dec-19 och till han slutar skolan alltså till juni det året han fyller 20. Nu skickar han ett avtal (utskrivet från försäkringskassan) att han ska betala från januari (trots att jag bad om från december iallafall)och till sonen fyller 18år. Betyder det att min son måste bråka och be om underhåll själv när blir 18år? Han har aldrig träffat sin far fadern har aldrig hört av sig och velat träffat honom. Kan jag gå vidare genom tex tingsrätten och försöka få till ett avtal/dom att sonen ska ha sitt underhåll tills han går ut skolan? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! Jag kommer endast beakta den information jag fått i mitt svar, finns annan information så kan utfallet bli ett annat.

Eftersom detta berör vårdnad om barn rör vi oss till Föräldrabalken (FB). En förälder är skyldig till underhåll för sitt barn fram tills barnet är 18 år gammal eller fram till dess att barnet i fråga har gått ut skolgången, dock längst till att barnet fyllt 21 år, 7 kap 1 § FB. Vid skolgång ska man räkna in grundskola och gymnasiet, 7 kap 1 § FB. Bor man inte stadigvarande med barnet eller har gemensam vård ska man betala underhåll, 7 kap 2 § FB. Som förälder då.

Detta innebär att barnets far har en skyldighet att betala underhåll till sin son, fram tills den dagen att han är 21 eller fram till dess att sonen har gått klart gymnasiet. Självklart kan avtal om detta skrivas, om de ska vara längre tid som underhållsskyldighet ska råda, men minimumtiden är enligt lag fram tills barnet är 21 år eller går ut gymnasiet. Detta bör du visa för barnets fader och få honom till den insikt att han är skyldig att betala underhåll. Hjälper inte detta så har du rätt att väcka en talan i närmsta tingsrätt då han vägrar betala underhåll, vilket han är skyldig till.

Hoppas att detta svar var till hjälp!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Oscar RudénRådgivare