FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/04/2017

Hur lång är prövotiden efter fängelse?

Hallå, en liten fråga, jag har suttit inne på en klass 3 anstalt, aldrig varit dömd innan , prövotiden hur länge gäller den ? står i mina papper att 2017-09-18, men jag överklagade och fick bort allt med frivården osv den 4e april 2017, så är den helt borta nu ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om påföljd och prövotid hittar du i Brottsbalken (BrB). Prövotiden beror på påföljd (fängelse och villkorlig frigivning, villkorlig dom, skyddstillsyn). Påföljder kan också kombineras med varandra, såsom skyddstillsyn med fängelse. Eftersom jag inte vet vilken påföljd du fick kommer jag att redogöra för de olika prövotiderna.

Om du dömdes till fängelse gäller prövotiden under din villkorliga frigivning. Prövotiden motsvarar den strafftid som återstod vid din frigivning (1/3 av ditt tidsbestämda straff). Prövotiden är dock alltid minst 1 år, se 26:10 BrB. Du har prövotid även om du inte står under övervakning (vilket jag antar är det du menar med Frivården). För alla villkorligt frigivna gäller krav på skötsamhet, skyldighet att på kallelse infinna sig hos Kriminalvården och att efter förmåga betala skadestånd.

Om du istället dömdes till skyddstillsyn med kombination med fängelse gäller följande. Vid skyddstillsyn är övervakning under viss tid obligatorisk (vanligen 1 år), se 28:5 BrB. Prövotiden vid skyddstillsyn är 3 år från dagen påföljden börjar verkställas, 28:4 BrB. Under prövotiden har du samma skyldigheter som angivits ovan om villkorlig frigivning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindstenRådgivare