FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/11/2022

Hur lämnar jag över ett dödsbo?

Person avlider. Barn saknas. Syskon till avliden har gott bort även dem . Barn till syskon lever. Hur lämnar jag över dödsboet samt vilka har skyldighet att bevisa släktskap? Avlidne är alltså Faster samt Moster till dessa barn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att en person avlidit, vars syskonbarn är vid livet. Du undrar nu hur du lämnar över dödsboet samt vilka skyldigheter du har att bevisa släktskap.

Vid arv aktualiseras Ärvdabalken (ÄB)

Arvtagare
I enlighet med ÄB 2 kap 2 § faller syskonbarn under den andra arvsklassen. I bestämmelsens andra stycke lyder att i avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar. Det innebär alltså att syskonbarnet ärver hela kvarlåtenskapen lika.

Dödsbo och bouppteckning
En bouppteckning kan göras privat, där en av er efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet, dvs en bouppteckning. Ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevande makans eller makens tillgångar och skulder.

Bouppteckningen ska skickas in till Skatteverket inom fyra månader efter dödsfallet. Skatteverket skickar ett informationsbrev med en förteckning över vilka kontor som handlägger bouppteckningar till dig. Informationsbrevet har ett ärendenummer samt personuppgifter om den avlidna personen. Mer information återfinns hos Skatteverket.

Möjligt är att kontakta tingsrätten som kan utse en boutredningsman eller skiftesman som tar över ansvaret.

Bedömning i ditt fall
Alltså, syskonbarnen ärver. Det är svårt att tolka ur frågan vem du är i relation till den avlidne, om du är dödsbodelägare och ansvarar för boteckningen. Jag rekommenderar dig vid brist på information att ta kontakt med Skatteverket, eller återkomma med mer information.

Så om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Mvh

Josefine WendeliusRådgivare