FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/10/2019

Hur kräver man in obetalt underhållsbidrag

Hej

Vi har en dotter född -08.

Gemensam vårdnad, jag har boende. Mamman bor 12 mil bort. Dottern där ca 3 av 5 helger.

Jag upptäckte av en slump att hon hoppat över vissa månader att betala underhåll. Kontaktade banken och fick kontoutdrag 3 år bakåt.

Ringde F-kassan som bara kan hjälpa mig en månad bakåt. Hon hänvisade till kommunens familjerätt.

Dom kan inte hjälpa mig!

Kan man göra så??

Helt enkelt skita i att betala och komma undan med det!?

Vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsstöd

Till att börja med kan konstateras att Försäkringskassan via så kallat underhållsstöd kan se till att du får underhållsbidraget betalt direkt från Försäkringskassan om den underhållsskyldige inte själv sköter sina inbetalningar, varvid de kräver motsvarande belopp i återbetalning från den underhållsbidragsskyldige föräldern. Besök Försäkringskassans hemsida för vidare information om hur du ansöker om underhållsstöd.

Underhållsbidrag

Gällande frågan om den underhållsskyldige mamman kan undgå barnets rätt till underhållsbidrag så kvarstår betalningsskyldigheten i upp till fem år från förfallodagen (7 kap. 9 § första stycket föräldrabalken (FB)). Underhållsbidraget ska som huvudregel betalas i förskott för kalendermånad (7 kap. 7 § första stycket FB).

Att kräva in underhållsbidraget

Från din frågeställning förefaller det som det rör sig om uteblivna betalningar som sträcker sig tre år bakåt i tiden varvid betalningsskyldigheten fortfarande kvarstår för de uteblivna betalningarna. I första hand skulle jag rekommendera att försöka kontakta mamman och nå en samförståndslösning om betalning av skulden. I andra hand om det ej är möjligt behöver du gå vidare till att ansöka om utmätning för den obetalda skulden hos Kronofogdemyndigheten för att kunna kräva in barnets underhållsbidrag. För vidare information om utmätning och hur ansökan går till hänvisar jag dig vidare till Kronofogdemyndighetens hemsida.

För ytterligare hjälp skulle jag rekommendera att du bokar tid med en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du har funnit mitt svar behjälpligt och lycka till!

Med vänlig hälsning

Henrik ÖsterströmRådgivare