FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/03/2021

Hur kommer vi överens om kostnader vid växelvis boende?

Hej Lawline,

Jag och min exsambo har varit separerade i 8år. Vi har 2 gemensamma barn i tonåren som bor 50% hos mig (pappan) och 50% hos mamman.

Min exsambo kräver att vi delar på alla inköp 50% oavsett om det gäller ett par strumpor, ombyte, jackor eller annat. Varje inköp måste enligt henne delas lika mellan oss varje gång vilket alltid resulterar i en massa tjafs.

Jag har föreslagit att om hon köper ett par skor till ena barnet så köper jag till det andra, men detta är något hon vägrar. Allt ska delas hela tiden och hon hotar med kronofogden om jag inte betalar inom ett visst datum som hon anger i sin konversation till mig.

Problemet på senaste tiden är att hon köper saker till barnen utan dialog med mig. Hon kollar inte om jag redan har dessa plagg eller om jag har någon synpunkt på kostnad, märke eller annat. Hon köper, skickar mig en kvittokopia och kräver betalning.

Dessa ständiga och oförberedda kostnader och hot stör såklart min tillvaro eftersom det kräver otroligt mycket energi. Nu undrar jag om detta är något jag måste acceptera eller finns det något jag kan göra?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Underhållsskyldigheten för föräldrar i förhållande till barn framkommer av 7 kap. 1 § föräldrabalken, FB. Enligt reglerna ska föräldrarna svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Enligt 7 kap. 2 § FB ska en förälder fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om föräldern inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern.

Som huvudregel finns inte någon rätt till underhållsbidrag vid växelvis boende; underhållsskyldigheten fullgörs genom det växelvisa boendet. Det innebär helt enkelt att föräldern uppfyller sin underhållsskyldighet genom att stå för barnets kostnader den vecka barnet är boende med den. Det finns dock en liten möjlighet, vilket mer eller mindre ska ses som ett undantag från huvudregeln, att få fastställt att en förälder som har ett större ekonomiskt utrymme än den andre, ska betala mer än den andra föräldern (och helt enkelt, mot huvudregeln, blir tvungen att betala underhållsbidrag) (se NJA 2013 s. 955).

Det finns i lagtexten inte fastställt hur man gör med kostnader vid växelvis boende som det ni har. Ni uppfyller som utgångspunkt båda er underhållsskyldighet genom att ha barnen boende hos er varannan vecka. Vid växelvis boende är tanken att det ska finnas ett så pass fungerande samarbete mellan föräldrarna att det även är möjligt att komma överens om kostnader man anser ska delas. Hur föräldrar med växelvis boende brukar göra varierar; allt från att man delar varenda kostnad till att man endast delar på större kostnader och att den förälder som har barnet boende hos sig den ena veckan står för de kostnader som krävs just då. Det är inte möjligt för barnens mamma att vända sig till Kronofogden för att du ska betala för t.ex. kläder m.m. Det finns ingen fastställd underhållsskyldighet för dig i form av underhållsbidrag som du inte betalar. Det saknas även avtal er emellan för det hon vill ha betalt för. Att barnens mamma köper något och sedan kräver dig på hälften utgör inte ett avtal som kan drivas in med hjälp av Kronofogden.

Det bästa är om du och barnens mamma kan komma överens om hur ni ska göra med kostnaderna. Alternativet i annat fall är att någon av er begär ändring i vårdnad och/eller boende. Om ni inte längre har växelvis boende utan barnen bor mer hos den ene av er, ska den andra som redogjort för betala underhållsbidrag.

Min rekommendation är dock inte att ni begär ändring i vårdnad och/eller boende utan att ni försöker nå en överenskommelse om hur ni ska göra framöver. Mitt förslag är att ni vänder er till familjerätten i er kommun. Familjerätten är, dess titel till trots, inte en domstol utan en del av socialtjänsten. I familjerätten kan ni boka tid för samarbetssamtal. Samarbetssamtal är frivilliga och det krävs därför att ni båda ställer upp på det för att det ska vara aktuellt. Familjerättens medarbetare är professionella och möter dagligen föräldrar med tvister som den du beskriver; det kan ofta vara en god idé att ha en neutral part som fördelar ordet och är behjälplig med att föräldrarna ska komma överens. För att komma i kontakt med familjerätten kan du ringa till kommunens växel och be om att få bli kopplad.

Om du behöver vidare hjälp från en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare