FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/12/2021

Hur kommer jag i kontakt med Lawlines juristbyrå?

ID-kapad, polisen kan ingenting göra. Gärningsmannen hör av sig till mig gång på gång. Funderar på att skaffa advokat.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för juridisk rådgivning!

Jag förstår din fråga som att du är utsatt för ett identitetsintrång och vill komma i kontakt med en advokat eller jurist för konsultation över hur du kan gå vidare med ditt ärende.

Identitetsintrång

Ett identitetsintrång är ett obehörigt användande av någon annans legitimation, lösenord, personnummer eller mobilt bank-id. Det kan, exempelvis, röra sig om att någon genomför köp eller tar lån eller andra krediter i någon annans namn. Olovligt användande av en annans persons identitetsuppgifter som ger upphov till skada eller olägenhet är kriminaliserat och utgör brottet olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6b § brottsbalken (1962:700)).

Viss information om hur man, på bästa sätt, hanterar ett identitetsintrång går att finna på diverse myndigheters hemsidor. På polisens hemsida finns det, exempelvis, en slags checklista över hur man ska hantera ett identitetsintrång. Utöver att man snarast möjligt ska anmäla intrånget, vilket jag förstår att du redan har gjort, så menar de att man även bör bestrida eventuella fakturor som tas i ens namn, spärra sitt personnummer hos kreditupplysningsföretag samt kontakta Skatteverket, Svensk Adressändring och sin bank för att kontrollera och anmäla förekomsten av obehörig aktivitet. Du kan läsa mer om detta här. Vidare finns det viss information om vad man kan göra då man utsatts för identitetsintrång även på Skatteverkets hemsida. Du kan ta del av denna här. Slutligen finns det information om hur du kan bestrida eventuella felaktiga fakturor på Konsumentverkets hemsida. Du kan ta del av denna här.

Även om det finns en del information tillgänglig på internet rörande identitetsintrång så är det mycket att tänka på och det kan det vara svårt (eller kanske kännas övermäktigt) att hantera situationen på egen hand. I den mån du vill att en jurist ska hjälpa dig att kolla över ditt ärende (exempelvis för att hjälpa dig att bestrida fakturor som har tagits i ditt namn eller på något annat sätt planera hur du bör gå vidare med ditt ärende) så råder jag dig att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till vår juristbyrå. Det kan du göra här. Du kan även kontakta oss via telefon för vidare rådgivning i ditt ärende.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10:00-16:00

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare