FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/01/2019

Hur kan vi ta ut föräldrapenning?

Kan jag få föräldraledighet för 75 procent för ett barn och min fru för ett annat barn för 25 procent.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du och din fru ta ut föräldrapenning för vars ett barn, vilket är fullt möjligt. Huvudregeln är att föräldrapenning inte får lämnas till båda föräldrarna för samma barn samtidigt, med vissa undantag. Exempelvis får det lämnas för samma barn och tid i högst trettio dagar under barnets första levnadsår (11 kap. 10 § Socialförsäkringsbalken). Om ni har dagar sparade för mer än ett barn är det möjligt att ni tar ut föräldrapenning för vars ett barn.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare