FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2018

Hur kan tidigare brottslighet påverka inresa till exempelvis USA?

Hej!

Jag har avtjänat ett fängelsestraff på 4år för narkotika... greps ~ 2010 mars.Jag undrar huruvida preskriptionstiden är för detta brott? Har fått ett jobb som kan innebära att jag kommer resa till Ottawa, Kina och Japan genom jobbet. Vet att USA är lite petiga när det gäller inresa när man blivit dömd. Vet dock inte hur petiga? Hur ser det ut för mig gällande de andra olika länderna? Nått man kan göra så man kan lösa detta på bästa sätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag utgår från mitt svar att du undrar hur lång tid det avtjänade straffet finns kvar i ditt belastningsregister samt hur detta kan komma att påverka din inresa till de olika länderna.

Gallringstiden för fängelsestraff är 10 år

Hur lång tid ett brott finns kvar i ditt belastningsregister hittar du i lagen om belastningsregister. Där framgår att ett fängelsestraff gallras 10 år efter frigivningen (17 § första punkten lagen om belastningsregister). Detta betyder att brottet finns i ditt belastningsregister 10 år efter att du avtjänat ditt fängelsestraff på 4 år.

Kan det påverka inresa till USA?

Du har rätt i att USA är väldigt noggranna med tidigare brottslighet vid inresa. Det finns två sätt för en svensk medborgare att få resa in i USA.

Inresetillstånd

USA har ett system som tillåter medborgare från vissa utvalda länder (däribland Sverige) att resa in i USA i upp till 90 dagar. Detta inresetillstånd (ESTA) som är en särskild blankett kräver att du uppfyller vissa personliga krav. Att du blivit dömd kan därmed vara ett hinder för att få ett sådant inresetillstånd. Du kommer troligtvis därför inte kunna få ett ESTA för att åka in till USA.

Visum

Det finns dock ytterligare sätt att få komma in i USA som svensk medborgare, vilket är att du ansöker om ett vanligt visum. Huruvida du ska beviljas detta visum eller inte är upp till USA. När du har ansökt om visum måste du ta dig till den amerikanska ambassaden för en visumintervju där de gör en individuell granskning av dig och din ansökan. Även här spelar tidigare begångna brott en roll och kan påverka bedömningen. Om det exempelvis har gått gång tid sedan du dömdes skulle det kunna vara till din fördel. Det är dock svårt att säga om du skulle beviljas ett vanligt visum då bedömningen görs från fall till fall.

Kan det påverka inresa till Japan och Kina?

Vad gäller inresa till Japan och Kina krävs visum där du eventuellt måste fylla i frågor om tidigare brottslighet. Jag hittar dock ingen information om att brottslighet skulle kunna utgöra ett hinder för dig att resa in i landet i lika stor utsräckning som USA. Jag rekommenderar dig dock, vad gäller inresa till Japan och Kina, att ta kontakt med respektive ambassad för att klargöra närmare vad som gäller för dessa länder.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare