FrågaARKIVÖvrigt25/12/2020

hur kan mr koll publicera domar och kredituppgifter om privatpersoner?

Mr koll publicerar uppgifter om att en person varit åtalad i brottmål. Vanliga media skulle aldrig publicera dessa uppgifter eftersom de saknar allmänintresse och endast syftar till att skandalisera personen ifråga. Det kan leda till svåra konsekvenser för den enskilde, t ex på finansmarknaden (att ta lån), arbetsmarknaden (få jobb), och även för släkt och vänner. Vore det möjligt att vinna ett förtalsmål mot sådana här web-siter som inte följer pressetiska principer?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur hemsidor som Mr koll och liknande kan undvika att bli åtalade för förtal i och med att de publicerar känsliga personuppgifter.

Denna typen av hemsidor har utnyttjat ett intressant grundlagsskydd för att skydda sig mot juridiska efterspel. Det är nämligen så att dessa bolagen agerar som: kreditgivare och publikationer parallellt med deras söksidor. I och med att exempelvis taxeringskatalogen är en tryck skrift skyddas den av tryckfrihetsförordningen (TF) och får därmed inte censureras eller tas bort. Taxeringskatalogerna utgör även en offentlig handling.

Kreditupplysningarna de kan göra följer av att de ofta är registrerade som kreditgivare. Således har de rätt att utfärda kreditbevis för den som köper det av dem.

Hela databasen som finns på dessa hemsidorna är skyddade av yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och får således inte censureras eller liknande. Domar och liknande är även offentliga handlingar.

Slutsats

För att svara på din fråga så kommer du troligtvis inte vinna ett förtalsmål mot en hemsida av detta slaget. I och med att de uppgifter de publicerar egentligen allaredan finns tillgängligt för allmänheten att söka upp - någon som ska ge ut ett lån eller arbete vill troligtvis veta om den personen har några betalningsanmärkningar eller förekommer i belastningsregistret

Om du önskar få ytterligare hjälp med ditt ärende rekommenderar jag att du vänder dig till vår byrå via denna länken: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare