FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/06/2018

Hur kan modern ha kvar ensam vårdnad efter giftermål med fadern?

Hej

Jag har nyss fått barn och vi har bestämt att jag ska ha ensam vårdnad. Vi kommer gifta oss nu i sommar, vad behöver vi göra för att vårdaden ska fortsätta vara enskild och inre automatiskt bli gemensam?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Utgångspunkten är enligt 6 kap. 3§ Föräldrabalken att om modern till barnet gifter sig med fadern efter att barnet fötts så ska vårdnaden delas mellan båda föräldrarna från och med dagen för giftermålet.

Möjlighet till undantag

Det finns ett antal möjligheter att kringgå huvudregeln, bland annat att väcka talan om ändring enligt 6 kap. 5§ FB. Med tanke på att ni är överens om att du ska vara ensam vårdnadshavare är dock det smidigaste alternativet att avtala om att vårdnaden ska vara enskild, vilket man kan göra enligt 6 kap. 6§ FB. Observera att avtalet måste vara skriftligt och anmälas till socialnämnden för att gälla. Skyddsregeln i 6 kap. 6§ FB andra stycket blir i ert fall inte tillämplig, då den endast gäller när avtalet stadgar att vårdnaden ska vara gemensam vilket här inte är fallet.

Slutsats

Jag rekommenderar er att så snart som möjligt efter giftermålet, anmäla ert avtal till socialnämnden. En sådan anmälan får ni dock vänta med tills efter att giftermålet har ägt rum, då vårdnaden före tillhör modern ensam.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare