Hur kan man ogiltigförklara ett testamente?

Hej Har skrivit ett testamente för ett antal år sedan där min moder ärver mej. Jag har inga barn. Nu är jag gift. Är det gamla testamentet fortfarande giltigt eller blev ogiltigt när jag gifte mej, eftersom makar ärver varandra? Om det är fortfarande giltigt, hur gör jag för att ogiltigförklara det, eftersom jag vill att min fru ärver mej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag är ärvdabalken (ÄB)

Ett giltigt testamente ska vara skriftligt och bevittnat av två personer, enligt 10 kap. 1 § ÄB. Ett korrekt upprättat testamente är giltigt till dess att den som har upprättat testamentet antingen återkallar det eller förstör det. Detta enligt 10 kap. 5 § ÄB. Om du inte längre vill att testamentet ska vara giltigt kan du antingen återkalla det eller förstöra det och testamentet kommer då att vara utan verkan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare