Hur kan man gå tillväga när inte fått sin fulla betalning vid en försäljning?

Hej.

Jag har sålt två katter för 4000 kronor varav 500 kronor blev betalda i förhand och 3500 skulle enligt överenskommelse som vi skrivit betalas vis löning. De fick katterna men nu hör de inte av sig och har inte betalat resterande 3500 kronor. Hur kan man gå tillväga? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur kan du gå tillväga?
Först och främst bör du fortsätta försöka få tag på personen som är skyldig dig pengar. Om inte det skulle fungera, så är ett alternativ att kontakta Kronofogden.

Via Kronofogden kan du ansöka om ett betalningsföreläggande (1-2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Det innebär att du kan få hjälp att fastställa skulden. Kronofogden kommer då skicka ett föreläggande till personen som är skyldig dig pengar. Personen i fråga kan då välja att betala dig de 3500 kr hen är skyldig. I annat fall kan hen bestrida mot betalningskravet och då är det upp till dig om ärendet ska avskrivas eller om det ska tas hand av om domstol. Till sist kan personen välja att inte svara och inte betala, och då kommer Kronofogden ta ett beslut att hen ska betala vad du begärt.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare