Hur kan man få tillbaka swishade pengar när personen inte betala tillbaka, eller hur får man tillbaka en bil som står hos den personen?

Jag swishade 3 700 kr till en bekant till min pojkvän då han lovat att hjälpa mig beställa en katalysator och sedan hjälpa mig gratis. Nu har han bara gett bortförklaringar sen dess eller så svarar han inte. Det har gått 2 månader, han säger tider och sen "glömmer" han. Jag har förklarat att han inte behöver fixa bilen bara ge mig katalysatorn. Jag har blivit arbetslös och behöver bilen för att kunna åka längre för jobb. Vad är mina möjligheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag förstår inte riktigt om personen har dessa 3 700 kr utan att ha köpt katalysatorn, eller om denne har köpt katalysatorn och vägrar ge ut den, eller om personen också besitter bilen utan att vilja ge tillbaka den.

För det fall att personen inte har köpt katalysatorn men vägrar ge tillbaka pengarna:
När du har försökt att prata med personen i flera omgångar utan framgång, går det att vända sig till Kronofogdemyndigheten, vilket är den juridiska vägen när kommunikationen inte fungerar mellan er. Du kan läsa mer om hur Kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna här. Det första du måste göra är att ansöka om ett betalningsföreläggande, du hittar mer information om förfarandet här.

Om personen i fråga inte betalar tillbaka pengarna till dig på grund av den inte har ekonomiska förutsättningar, kan ett beslut om betalningsföreläggande läggas till grund för en utmätning. Enligt 4 kap. 1 § utsökningsbalken får utmätning äga rum när det finns en exekutionstitel. Ett betalningsföreläggande är en exekutionstitel, enligt 3 kap. 1 § första stycket åttonde punkten utsökningsbalken, varför du behöver börja med att ansöka om ett betalningsföreläggande.

För det fall att personen har köpt katalysatorn, och/eller även har bilen i sin besittning, som denne inte vill ge till dig:

Ett liknande typ av förfarande finns för det fall att man vill ha ut eller vill ha tillbaka en specifik sak från någon, det kallas för handräckning och ansöks också hos Kronofogdemyndigheten. Du hittar mer information om hur det går till här.

Sammanfattningsvis går det att använda sig av ett betalningsföreläggande när man vill ha pengar av någon. Om man däremot vill ha tillbaka en lös sak måste man använda sig av ett handräckningsförfarande. Båda förfaranden ansöks om hos Kronofogdemyndigheten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare