FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/03/2018

Hur kan man bevisa att ett muntligt avtal föreligger?

Min make och hans ex-fru skilde sig för 15 år sedan. Då skrev de ett avtal angående underhållsbidrag för sonen som var ca året gammal. 2013 ville sonen bo växelvis hos oss, varpå hans mamma (min makes ex-fru) sa att min make naturligtvis inte skulle betala underhållsbidraget eftersom han bodde halva tiden hos varje förälder. Kan hon sedan när sonen ångrade sig (eller vem som tog beslutet) kräva att min make ska betala enligt det avtal de skrev 2003 eller har det blivit ogiltigt då det bröts på hennes initiativ? De kom muntligt överens om en annan summa när sonen inte ville bo varannan vecka hos oss längre, runt 2014, om det skulle uppstå någon tvist om detta, kan hon hävda att det gamla avtalet från 2003 gäller fortfarande då? De har ingen kontakt, vare sig sonen eller ex-frun med min make, så länge det inte gäller underhållet, trots upprepade försök från min make.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Krävs det speciell form för avtal om underhållsbidrag?
Nej. Underhållsbidrag kan antingen fastställas genom dom eller avtal, 7 kap 2 § 2 st Föräldrabalken. Om parterna väljer att fastställa underhållsbidraget genom avtal krävs ingen speciell form för det, med andra ord är avtalet giltigt oavsett vilken form det ingås på (s.k. konsensualavtal).

Är muntliga avtal giltiga?
Muntliga avtal är bindande men däremot är de desto svårare att bevisa.

Vem bär bevisbördan i civilrättsliga mål?
Utgångspunkten inom civilrätten är att den part som påstår något också ska bevisa att påståendet föreligger (s.k bevisbörda). Om parten lyckas med sin bevisföring går bevisbördan oftast över på motparten som i stället ska bevisa att den påstådda omständigheten inte föreligger. Då din man påstår att ett muntlig avtal är upprättat är det han som bär bevisbördan för att också bevisa att så är fallet, om han lyckas med det utsläcker det muntliga avtalet det skriftliga avtalets rättsverkan.

Utgången i det aktuella fallet.
Till att börja med ska det konstateras att din mans ex-fru kan kräva din man på betalning gällande de villkor som var uppställda i avtalet från 2003, om din man inte kan bevisa att ett muntligt avtal om andra villkor har ingåtts. Om han kan bevisa att muntligt avtal har ingåtts är det i stället hans ex-fru som åläggs bevisbördan och måste bevisa att ett sådant avtal inte har ingåtts.

Gällande frågan om summan för underhållsbidraget blir bedömningen densamma. Om din man kan bevisa att han och ex-frun har avtalat om en annan summa så blir den summan gällande, så till vida att ex-frun inte har grunder som bevisar att ett muntligt avtal inte har kommit till stånd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare