Hur kan jag ta reda på om testamente eller äktenskapsförord finns?

Hej min pappa har gift sig för tredje gången och jag är ensamt barn. De tidigare äktenskapen så fick fruarna ett mindre boende och lite pensionspengar godtyckligt från min pappa. När man frågar honom nu så vill han inte prata om det men säger att ett testamente är skrivet så att var och en av min far och hans fru ska ha med sig det ut ur boet som de hade med sig in i boet. Hon hade absolut ingenting, knappt kläder. Hon sa uttryckligen att hon inte ville jobba och han lät henne sluta jobba vid ca 47 års ålder. Hon har alltså inte dragit in några pengar till hushållet på hela tiden ( ca 12år ) . Det rör sig om mycket pengar kanske 150 miljoner kronor. Hon är otroligt otrevlig mot hela min familj så jag vill verkligen inte att hon ska ärva en enda krona. Hade hon varit annorlunda så jade jag kunnat tänka mig vara generös med boende och pension så småningom. Hon är bara några år äldre än jag , jag är 49 år. Problemet är hur kollar jag om han verkligen har nåt testamente utan att han får reda på det och blir arg. Det sista jag vill är när han går bort är att hamna i bråk med hans nuvarande fru, hennes barn och släkt som tar över min pappas egendom mer och mer?!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du vill veta hur du kan ta reda på om din pappa har upprättat ett testamente eller annan handling som medför att hans egendom inte ska delas lika med hans nuvarande fru. Din fråga regleras delvis i äktenskapsbalken (ÄktB).

Testamenten kräver ingen registrering och kan därför inte uppvisas utan testators vilja. Vill din pappa inte visa testamentet kan du alltså inte ta reda på om ett sådant finns eller vad som skulle stå i ett eventuellt testamente.

Det är dock i ett äktenskapsförord de kan reglera att, så som du beskrev, det de ska ha med sig ut ur boet är det som de hade med sig in i boet. Det kallas för att göra egendomen enskild. Äktenskapsförord är ett avtal som skrivs mellan makar om vad som ska vara enskild egendom i äktenskapet (7 kap. 2 § 1 stycket 1 punkten ÄktB). Detta har betydelse vid en bodelning för att avgöra vilken egendom som ska räknas som giftorättsgods och delas lika mellan makarna, och vilken egendom som är enskild och därmed inte ska delas lika (7 kap. 1 § och 7 kap. 3 § ÄktB).

Äktenskapsförord måste däremot, jämfört med testamente, registreras hos Skatteverket för att vara giltiga. Ett registrerat äktenskapsförord är en offentlig handling, vilket innebär att du kan begära ut handlingen. Vill du ta reda på om ett eventuellt äktenskapsförord finns mellan din pappa och hans nuvarande fru kan du beställa uppgifterna ur äktenskapsregistret på Skatteverkets hemsida.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare