Hur kan jag få tillbaka min egendom?

hej hur ska jag gå till väga när jag inte får hämta mina personliga saker ur vårt föredetta gemensamma bostad och mina maskiner och verktyg ur garaget vi var sambo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du flyttat ut från din och din före detta sambos bostad, men har kvar vissa saker där som tillhör dig som du nu inte kan hämta.

Enligt lag skulle det vara ett brott om du försöker ta tillbaka sakerna själv genom att bereda dig tillgång till dem. Du skulle då kunna göra dig skyldig till exempelvis hemfridsbrott samt självtäkt.

Istället finns en möjlighet att vända dig till kronofogden och begära särskild handräckning. Detta innebär att kronofogden begär att få dina saker från din före detta sambo åt dig. Du kan läsa mer om särskild handräckning här, samt få ut en blankett för att ansöka om särskild handräckning här.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare