FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/08/2017

Hur hittar jag en bra advokat?

Hej

Var får jag tag på den bästa advokaten i Uppsala län? Som kan familjerätts frågor, nu på stört. Som är tydlig å kan svara på mina frågor på ett enkelt sätt? Och som kan bli mitt ombud?

Och var hittar jag förteckning över hur många mål dem har vunnit?

Hur letar man i denna djungel av advokater, finns de inget smidigt sätt att gallra ut dem dåliga?

Varför måste man fylla i sitt personnr för att få ställa en fråga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vi kan tyvärr inte svara på vem som är den bästa advokaten i Uppsala län eftersom att detta är en såpass subjektiv fråga. Däremot om du tittar på följande länk: https://gulasidorna.eniro.se/hitta:advokat+familjer%C3%A4tt/uppsala+l%C3%A4n så ser du en förteckning över advokater i Uppsala verksamma inom familjerätt. Dessa personer är medlemmar i advokatsamfundet. På en advokat ställs följande krav: först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta juristexamen vid universitet. Därefter krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller vid en egen juridisk byrå. Dessutom krävs det idag att alla som vill bli advokater måste genomgå advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination.

Att en person har blivit antagen till advokatsamfundet borgar således för viss kvalité och juridisk skicklighet. Sedan är det självklart så att det ibland inte fungerar optimalt mellan klient och advokat.

Min rekommendation blir därför att du försöker läsa runt lite på nätet om det är några advokater du känner är aktuella för dig. Dessutom kan du eventuellt försöka prata med någon på tingsrätten där du bor eller om det är någon annan person som du har förtroende för som har haft tidigare kontakt med någon speciellt advokat. Du kan även boka in möten med flera advokater och be dem förklara ärendet så att du förstår.

Anledningen till att du måste fylla i ditt personnummer är för att advokater har en skyldighet att undvika jävsproblematik. Advokaten du kontaktar kanske redan företräder din motpart eller liknande.

Hoppas du fått svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare