FrågaÖVRIGTÖvrigt08/06/2022

Hur hanterar jag en skuld från Kronofogden?

Hej! Jag har en skuld hos kronofogden som har staten bestämt att jag ska betala skulden. Skulden är 130 000 kr och det är svårt för mig att betala den, så snälla vad tipsar ni mig? Vad kan jag göra för att skulden skulle bli bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur du kan bli av med en fordran från staten hos Kronofogden.

För att tydliggöra rättsläget finns det i princip ingen möjlighet att kringgå en betalning av en skuld från Kronofogden, men det finns olika sätt att hantera den.

Uppskov
Genom lagen om indrivning av statliga fordringar regleras situationer där Kronofogden kan bevilja uppskov med betalning av allmänna skulder till staten, dvs att betalningen av skulden skjuts upp. Det är dock svårt att nå upp till kraven, vilket gör att Kronofogden sällan kan bevilja uppskov.

Skuldsanering
Skuldsanering aktualiseras om du är så skuldsatt att du inte kan betala sina skulder på egen hand under överskådlig tid kan skuldsanering aktualiseras. Det är alltså inte en lösning på tillfälliga betalningsproblem. Förfarandet innebär att du betalar under vanligtvis fem år, eller under en korare tid som Kronofogden bestämmer om du exempelvis är äldre eller om det finns barn i familjen.

En bedömning i ditt fall
Du uttrycker i frågan du kommer att ha svårt att betala skulden. Det är svårt för mig att uppfatta hur din ekonomi ser ut, men som det låter kan en skuldsanering vara ett bra alternativ för att lösa ditt betalningsproblem gällande den aktuella skulden.

En ansökan om skuldsanering gör du på Kronofogdens hemsida genom följande länk - SKULDSANERING HOS KFM, vilken även innefattar ytterligare information som är nödvändig att läsa på.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig på bästa sätt utifrån den information jag fick i din fråga.

Du är varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare