FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis08/12/2020

Hur hämtar jag ut mitt nya nationella id-kort?

Hej! Jag har beställt ett nationellt ID kort och ska nu hämta ut det på stationen. Mitt gamla ID kort har redan gått ut så, förutom kvittot behöver jag ta med det gamla ändå? Kan jag ersätta utgångna kortet med mitt pass som legitimation att visa upp istället?

Lawline svarar

Hej! och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nationella ID-kort som identitetshandling regleras i Förordning om nationellt identitetskort. Det är den förordningen jag kommer hänvisa till i mitt svar nedan.

En svensk medborgare kan ansöka hos Polismyndigheten om ett nationellt id-kort (1 §). Efter ansökan har blivit godkänd tar det cirka 6 arbetsdagar innan det är färdigt och kan hämtas ut. Id-kortet ska lämnas ut personligen (6 §), vilket innebär att det inte går att skicka någon annan med fullmakt för att hämta det.

Vad behöver jag ha med mig när jag hämtar ut mitt nya id-kort?

För att hämta ut ett nytt id-kort behövs att du har med dig en giltig id-handling, exempelvis ett giltigt pass, och gärna kvittot för ansökan om nationella id-kortet.

Om du har kvar det gamla id-kortet som fortfarande är giltigt behövs det lämnas in för makulering, men om det redan har gått ut/ är ogiltigt går det bra att slänga själv.

På Polismyndighetens egna hemsida går det att läsa här om vad de själva skriver om upphämtning av nya id-kort/ pass.

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare