Hur görs egendom till enskild egenom?

Jag och min fru har skilt oss och ska nu sälja vårat hus! När vi köpte vår första bostad så gick jag in med 250.000kr och hon ingenting. Hon och jag hade ett muntligt avtal om att dem pengarna var mina om vi nån gång skulle gå skilda vägar. Nu vill hon ju såklart dock ha hälften. Kan jag spela in ett erkännande från henne på telefonen och använda det för att få pengarna som enligt muntligt avtalat är mina?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skilsmässa och bodelning hittas i äktenskapsbalken.

Reglerna om att all er egendom ska hälftendelas vid skilsmässa kan bara brytas om egendomen gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord, testamente (om du har ärvt egendom som enskild egendom) eller genom ett gåvobrev (om du har fått en gåva av en person där de gjorts klart att egendomen ska vara enskild) (se 7 kap 1-2 §§ äktenskapsbalken). Har inte egendomen gjorts till enskild egendom räknas den som giftorättsgods och ska delas lika vid en skilsmässa.

Detta innebär för er del att värdet på bostaden ska delas lika om ni inte skrivit annat i ett giltigt äktenskapsförord. Äktenskapsförord blir giltigt när båda skrivit under det och det registrerats hos Skatteverket. Äktenskapsförord är det enda sättet för er två att göra egendomen enskild, vilket innebär att muntliga överenskommelser inte gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare