Hur göra så att testamente är giltigt i flera länder?

Min fästman och jag är särbo. Vi vill ärva varandra och har börjat skriva ett testamente hos en jurist här i Sverige. Det som gör det hela problematiskt är att han kommer från Holland, men bosatt i Frankrike, än så länge. Han kommer flytta till Sverige och vi planerar att gifta oss så småningom. Under tiden vill vi ändå skriva ett testamente som blir giltigt i både Holland och Sverige. Vad behöver vi göra för att det ska bli så? Kan vi skriva ett testamente här i Sverige och ett till likadant i Holland för att arvet ska bli bindande? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Testamente ska uppfylla ländernas särskilda krav
Av lagen om arv i internationella situationer framgår att ett testamente är giltigt om det uppfyller de särskilda krav som finns i landet där testamentet upprättades eller där personen i fråga har medborgarskap eller boende vid sin bortgång (2 kap. 3 § lagen om arv i internationella situationer). För att vara på den säkra sidan redan nu bör ni därför upprätta ett testamente som är giltigt enligt de särskilda krav som finns i både Sverige och Holland, alternativt som du själv nämner upprätta två olika testamenten som följer sina respektive länders reglering.

Fast egendom i tredje land omfattas även av lagstiftningen i det landet
För det fall att ni äger fast egendom i tredje land gäller även lagen om testamente i det landet. Om ni till exempel äger fast egendom i form av en villa i Norge eller Finland kommer även lagstiftningen i det land där villan är placerad att gälla (2 kap. 3 § lagen om arv i internationella situationer). På det sättet blir tre länders lagstiftning tillämplig.

Avslutningsvis kan jag inte uttala mig om den holländska lagstiftningen men i Sverige krävs att testamentet är skriftligt och bevittnat av två personer (10 kap. 1 § ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare