Hur göra för att det ej ska bli förskott på arv?

Avtala bort förskott på arv?

Räcker det med att i ett dokument skriva, och signera, att inga av de pengar man gett och i framtiden kommer ge något av sina barn ska räknas som förskott på arv för att detta ska gälla vid ett arvsskifte? Jag vill alltså att pengar jag gett mina barn inte ska avräknas någon av dem som förskott på arv vid min bortgång. Om det inte räcker med att skriva detta i ett dokument, hur ska jag då göra för att uppnå min vilja?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att allting räknas som förskott på arv om inget annat framgår (6 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det finns inget särskilt formkrav för att det inte ska räknas som förskott på arv, utan det viktiga är att det framgår tydligt att det är din avsikt. Detta kan göras på flera olika sätt, även mer informella sätt som exempelvis muntligen.

Att skriva ett dokument där din vilja tydligt framgår fungerar därför alldeles utmärkt.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och att din situation löser sig på ett bra sätt!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare