Hur gör man om en make har skulder vid en skilsmässa?

Hej! Vi ska skiljas och göra en bodelning. Min man vill inte ta upp sina skulder utan hålla dessa utanför för att inte påverka min andel av våra tillgångar. Är det ok att vi gör så om vi båda är med på det? Vi tar alltså endast upp våra tillgångar och delar lika på dessa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om hur det går till vid en skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Du nämner ingenting om att ni har ett äktenskapsförord så jag kommer att utgå att ni inte har något äktenskapsförord. Utgångspunkten är därmed att all egendom är giftorättsgods så länge det inte är enskild egendom, se 7 kap. 1 § ÄktB.

Skulder

Enligt 1 kap. 3 § ÄktB svarar varje make själv för sina skulder, vilket innebär att du inte har någon skyldighet att ta över eller betala din makes skuld. Din makes skulder ska däremot täckas av hens giftorättsgods. Detta kallas för skuldtäckning och gäller bara för den make som har skulderna, se 11 kap. 2 § och 11 kap. 3 § ÄktB. Det innebär alltså att ditt giftorättsgods inte påverkas av skuldtäckningen.

Skuldtäckning

Skuldtäckning innebär att den make som har skulder ska dra av dessa från sitt giftorättsgods. Efter skuldtäckningen läggs makarnas giftorättsgods samman och delas på två, 11 kap. 3 § ÄktB. Om din make har mer skulder än giftorättsgods innebär det att han bidrar med 0 kr och får hälften av ditt giftorättsgods i andelsberäkningen. Skulden behålls alltså av den skuldsatte och ska inte tas med vid bodelningen i ett sådant fall.

Sammanfattning

Som svar på din fråga ska du alltså inte påverkas av att din make har skulder. Däremot kan det innebära att du får ut mindre egendom vid bodelningen, eftersom det ändå ska delas lika mellan er efter att hans skulder räknats av hans del av giftorättsgodset.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Sara JeftenicRådgivare