Hur gör man när en fastighet tillhörande ett dödsbo inte kan säljas för att betala av dödsboets skulder?

Hej

Min får dog i augusti och vi är 3 barn som typ ärver. Det finns ett hus med taxeringsvärde 113 000 och ligger i en liten by i Norrland. Skulder finns för sammanlagt 156 000 men inga skulder på huset. I denna by står hälften av alla hus tomma och är knappt säljbara. Pappas hus är i dåligt skick och väldigt inrökt från cigarettrök. Finns inga andra tillgångar. Fordringsägare har mellan 6000-30000 som krav att vi ska betala. Hur gör man när huset inte går att sälja? Blir helt förstörd av detta.

Mvh dotter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den dödes skulder överförs inte till de efterlevande. Det finns alltså ingen skyldighet för någon av er att betala skulder som er far hade när han levde, utan skulderna ska betalas med hjälp av de medel som finns i boet. Finns det inga medel i boet får fordringsägarna helt enkelt avskriva skulderna. Vad de kan begära för att göra detta kan dels vara att få se bouppteckningen, men också möjligtvis att se bevis på att de tillgångar som finns i boet verkligen är värdelösa. Exempelvis kan en värderingsman få värdera fastigheten enligt marknadsvärde för att det ska anses utrett att boet inte kan betala av nånting.

Svaret på din fråga är alltså helt enkelt att fordringsägare inte har något annat val än att avskriva skulder som inte går att betala genom de tillgångar som finns i dödsboet. För att göra detta kan de dock behöva bevis på att det verkligen stämmer. Ta således kontakt med fordringsägarna och förklara situationen, och se vad de begär för underlag på detta.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare