Hur gör man för att en gåva till sitt barn inte ska räknas som förskott på arv?

Hej! Jag har vid två tillfällen gett vad man skulle kunna kalla större summa pengar till ett av mina två barn. Vid tillfällena som är för ca 1år sedan och det andra ca 3år sedan skrev vi inget gåvobrev med villkor pga okunskap. Jag vill INTE att det ska vara förskott på mitt arv till ena barnet utan det var en gåva. Jag har ingen kontakt med mitt andra barn och därför har hen inte fått samma gåva av olika anledningar. Kan jag på något sätt i efterhand se till att dom gåvorna ses som förskott på arv den dagen jag avlider? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga skriver du först att du inte vill att pengarna, som du gett till det barn som du har kontakt med, ska räknas som förskott på det barnets arv efter dig. I den sista meningen i din fråga undrar du om det finns något som du kan göra för att gåvorna ska räknas som förskott på arv. Jag antar att du glömde ordet "inte" i den meningen och att det du vill veta är om det finns något som du kan göra för att gåvorna inte ska räknas som förskott på arv. I mitt svar ska jag därför redogöra för vad du i så fall kan göra.

Hur kan en arvlåtare göra så att en gåva till ett barn inte räknas som förskott på arv?

Regler om förskott på arv finns i ärvdabalken, 6 kap. Huvudregeln är att när arvlåtaren under sin livstid gett en större gåva till någon av sina bröstarvingar, ska värdet av den gåvan avräknas från den bröstarvingens arv efter arvlåtaren (se 6 kap. 1 §). Som bröstarvinge räknas arvlåtarens barn. Det krävs inte att man upprättar ett gåvobrev för att något ska räknas som en gåva, så att du inte gjorde detta när du gav ditt barn pengar spelar inte någon roll.

Även om huvudregeln säger att en större gåva ska räknas som förskott på arv, är det alltid arvlåtaren, dvs. du i förhållande till ditt barn, som bestämmer om en gåva ska räknas som förskott på arv eller inte. Det är bara om arvlåtaren som gett gåvan dör och arvingarna inte vet om arvlåtaren ville att gåvan skulle räknas som ett förskott som gåvan automatiskt räknas som förskott. Om däremot arvlåtaren på något sätt under sin livstid har visat att hen vill att gåvan inte ska räknas som förskott på arv, ska gåvan inte räknas som förskott på arv. Det finns inte heller några tidsgränser för när arvlåtaren får bestämma detta, utan det kan ske när som helst under dennas livstid.

Tips på vad du kan göra nu

Det är alltså du som bestämmer om gåvorna ska räknas som förskott på arv eller inte, och det spelar inte någon roll att du inte upprättade gåvobrev när du gav ditt barn pengarna.

Det finns inte några särskilda krav för hur du ska visa att gåvorna inte ska räknas som förskott på arv och det finns inte heller några tidsgränser för när du kan göra detta. Du kan t.ex. skriva i ett testamente att du vill att gåvorna inte ska räknas som ett förskott, men det går lika bra att skriva detta i ett helt vanligt dokument. För att undvika framtida oklarheter och eventuella arvstvister skulle jag dock rekommendera att du skriver vad du vill på ett tydligt sätt och använder något slags dokument (testamente eller något annat) som ger ett seriöst intryck.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare