Hur gör jag för att undvika att min frus barn kommer åt min enskilda egendom vid hennes frånfälle?

Gift har äktenskapsförord om enskild egendom (bla. fastighet). Gemensamt testamente om att den överlevande ärver med fri förfoganderätt all den avlidnes kvarlåtenskap med undantag av barns laglotter.. Särkullsbarn finns på båda sidor. Hur gör jag för att undvika att min frus barn kommer åt min enskilda egendom vid hennes frånfälle? Annorlunda testamente?

Hur gör min fru för att minimera arv till ett av hennes 2 barn.

Har trott att äktenskapsförord gällde även vid dödsfall. Så verkar det inte vara.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att förklara hur ett äktenskapsförord fungerar och därefter hur ett testamente fungerar.

Äktenskapsförord

När ett äktenskap upplöses antingen genom skilsmässa eller vid den ena makens död så ska allt som är giftorättsgods delas lika och ingå i en bodelning (10 kap 1 § Ätenskapsbalken (Äktb). Det som är enskild egendom ska lämnas utanför bodelningen.

Av 7 kap 2 § Äktb framgår det vad som ska räknas som enskild egendom. Enligt första punkten kan man reglera att något ska vara enskild egendom genom äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord har i egentlig mening störst betydelse vid en eventuell skilsmässa då allt enskild egendom hamlar utanför bodelningen. När ena maken dör så ska all dennes kvarlåtenskap, oavsett om den är giftorättsgods eller enskild, delas ut till de arvingar som finns enligt den legala arvsordningen enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Dock så kommer ett äktenskapsförord vid dödsfall påverka på så sätt att det påverkar hur stor laglott dina barn får ut direkt och även hur stor del av den totala egendomen vid din frus död respektive hennes barn skall få. Det är alltså inte helt betydelselöst.

Inbördes testamente

Det ni har upprättat kallas inbördes testamente vilket innebär att man testamenterar till varandras förmån ifall den ena dör.

Särkullbarn har rätt till sin laglott

Viktigt att komma ihåg är att bröstarvingar alltid har rätt att få ut sin laglott. Upprättar man ett inbördes testamente där man föreskriver att all egendom ska tillfalla den andre när någon av makarna dör så kan det finnas risk att den avlidnes särkullbarn väcker klandertalan för att få ut sin laglott. Ett särkullbarn har alltid rätt till sin laglott, dvs hälften av en arvslott (se 7 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Dock vållar det inga bekymmer enligt detta testamente där ni har föreskrivet att varje särkullbarn har rätt att få ut sin laglott.

Undvika att din frus särkullbarn får din enskilda egendom

Precis som du säger för att undvika att din frus särkullbarn ska få ta del av din enskilda egendom är det bästa att upprätta ett nytt testamente.

Som jag förstår det vill du att din fru ska få all din egendom om du dör först men när väl hon har avlidit så vill du att din enskilda egendom ska gå till någon annan än till din frus särkullbarn. Det man i så fall kan göra är att upprätta ett testamente, men med sekundosuccession även kallat sekundoförordnande. Det innebär att din fru kommer exempelvis att erhålla bland annat fastigheten som är enskild egendom med fri förfoganderätt vid ditt arvsskifte men att dina barn sen efter att din fru har dött kommer att ärva egendomen ifrån henne. Att din fru ärver något med fri förfoganderätt innebär att hen inte har någon möjlighet att testamentera bort vad som annars skulle utgå till dina barn vid hennes bortgång. Hon är nämligen bunden av den föreskrift du gjort i testamentet om sekundosuccession. När hon avlider kommer därför de som du i testamentet angett som sekundosuccessorer (tex dina barn) ha rätt till den del som du testamenterade till din fru.

Normalt brukar man som efterlevande respektera den först avlidnas önskan och problemet brukar inte uppstå. Dock så finns det ett problem med den s.k fri förfoganderätten och binda ett förordnande till viss egendom.

Fri förfoganderätt

Att man ärver med ärver med fri förfoganderätt innebär att man får förfoga/disponera över den efterlevandes egendom. Skillanden mellan fri förfoganderätt och äganderätt är att vid äganderätt får man fritt bestämma vad man ska göra med egendomen, t.ex. testamentera bort egendomen, eller ge bort något i gåva till makes barns nackdel. Men nu när hon ärver med fri förfoganderätt får hon inte testamentera bort egendomen eller genom gåva minska arvet i väsentlig mån men hon kan fortfarande konsumera, sälja eller minska boet på något annat sätt.

Problematiken

I rättsfallet NJA 1995 s. 303 konstaterade Högsta domstolen att när efterlevande make har erhållit egendom med fri förfoganderätt gäller begränsning av makens testationsrätt endast med avseende på en ideell andel av behållningen och inte i fråga om bestämd egendom. Detta innebär att din fru har rätt att sälja fastigheten och, i princip, spendera pengarna på det sätt hon önskar. Den rätt till sekundosuccession ni har består av en andel av din kvarlåtenskap vid hennes bortgång, som således både kan ha minskat eller ökat i värde i relation till vad ni skulle ha erhållit om ni fått ut arvet omedelbart efter faderns död.

Jag ska ge ett exempel:

Vid ditt arvsskifte ärver din fru exempelvis din fastighet med fri förfoganderätt. Innan arvet tillskiftades din fru så hade hon egendom som motsvarade värdet av din enskilda egendom, dvs fastigheten. Detta innebär att din frus egendom ägs till 50 % med full äganderätt och 50% ägs med fri förfoganderätt efter dig. Vid din frus arvskifte vid hennes bortgång skall 50% av hennes dödsbo utgå till dina barn. Vad som är problemet nu är att denna 50 % av egendom skulle likväl kunna utgöras av annat än fastigheten förutsatt att dina barns kvot om 50% av din frus dödsbo upprätthålls.

Detta ger konsekvensen att din fru under under sin resterande livstid skulle sälja, konsumera eller skänka bort din fastighet, så skulle detta innebära att dina barns efterarv väsentligen minskas.

Åtgärder om det skulle hända

Är det så att särkullbarnen har efterarvsrätt till fastigheten (vilket de har) så kommer en regel i 3 kap 3 § ÄB aktualiseras. Regeln innebär att om den efterlevande maken genom gåva eller annan därmed jämförlig handling utan "tillbörlig hänsyn" till efterarvingars rätt till efterarv orsakar en väsentlig minskning av sin egendom, vederlag ska utgå till efterarvingarna. Ett exempel är som i ert fall; Om din fru skänker bort fastigheten eller övrig egendom till sina barn kan denna regeln tillämplig. Regeln blir inte endast tillämplig vid gåva utan även vid andra med gåva jämförliga handlingar. Härmed avses bl.a. försäljning av egendom till underpris, om det benefika inslaget är dominerande.

En förutsättning för regelns tillämplighet och för att vederlag ska kunna utgå är att gåvan, eller den därmed jämförliga handlingen, orsakat en väsentlig minskning av den efterlevande makens egendom. Här avses inte en minskning i absoluta tal utan det ska vara fråga om en väsentligt minskning jämfört med vad boet skulle ha varit värt om gåvan inte fullbordats. Är fastigheten värd väldigt mycket pengar och det inte finns någon annan egendom av högt värde så kommer regeln att aktualiseras.

Om vederlag inte kan utgå p.g.a. avsaknad av medel i dödsboet ska gåvan, eller pengar motsvarande gåvans värde, återbäras under förutsättning att den som tog emot gåvan insåg eller borde ha insett att gåvan var till nackdel för efterarvingar. Dock får det inte ha gått mer än fem år mellan det att gåvan fullbordades till dess att talan om återgång väcks. Här kommer det bli tydligt i ert fall att er mamma skänker fastigheten i gåva till er för att särkullbarnen inte ska få ta del av värdeökningen.

Alternativ lösning

Är det så att du är väldigt mån om att just en viss egendom, tex en fastighet, ska tillfalla dina barn så rekommenderar jag istället att upprätta ett testamente med nyttjanderätt. Dvs att under din frus livstid får hon nyttja fastigheten och när hon avlider så ska denne gå till dina bröstarvingar. Då undviker man att din fru ärver någonting och du blir helt säker på att den kommer gå till dina barn.

Genom att ni upprättar ett nytt testamente så återkallar ni det gamla och det nya testamentet gäller istället. Vill ni har hjälp att upprätta ett testamente så ber jag dig gärna att återkomma.

Hoppas det var svar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare