Hur gör jag för att ge mina barn förskott på arv?

Jag har tänkt betala ut förskottsarv till mina tre barn. Jag skulle vilja att ett av barnen har förbehåll att lösa sina befintliga lån bland annat..samt har denne en rörig livssituation. Testamente finns ej! Hur går jag tillväga ?

Mvh !

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att redogöra kort för vad förskottsarv innebär och sedan för hur du ska gå tillväga för att ge dina barn sina förskottsarv.

Förskottsarv

Tanken bakom förskottsarv är att göra det så rättvist som möjligt mellan bröstarvingarna. I det fall att du ger dina barn pengar eller annan egendom i gåva, kommer det att räknas som förskottsarv. Det innebär att de kommer behöva räkna av det den dagen din kvarlåtenskap ska fördelas. För att det inte ska räknas av måste du uttryckligen skriva att gåvan inte ska ses som ett förskott på arvet. (6 kap 1 § ärvdabalken, här)

Om du ger lika mycket till alla barn, kommer det inte att i praktiken påverka en eventuell fördelning av kvarlåtenskapen. Då har alla barn fått lika mycket, dvs det blir som om ingen fått någon gåva alls.

Om du däremot ger barnen olika summor, blir avräkningen en mer aktuell fråga när kvarlåtenskapen ska fördelas. Då kommer den summan du gett i gåva räknas av respektive barns arv från dig. Detta för att det till slut ska bli så rättvist som möjligt mellan dina barn.

Skriv gåvobrev

För att ge barnen ett förskottsarv, behöver du bara skriva ett gåvobrev till varje barn där du förklarar att du vill ge en specifik summa i gåva. Rent juridiskt sett behöver du inte skriva att det är ett förskottsarv, men det kan vara klokt att göra det för att vara så tydlig som möjligt. Vill du att det ena barnet ska använda pengarna till att lösa sina lån, kan du ange det som ett villkor i gåvobrevet. Då visar du att du endast ger bort pengarna om de går till att betala av lånen.

För att gåvobreven ska vara giltiga krävs det att vissa uppgifter finns med.

- Ditt och mottagarens namn, personnummer och adress

- En beskrivning av gåvan, dvs hur mycket pengar du ger i gåva.

- En överlåtelseförklaring, dvs en kort mening om att du vill överlåta pengarna till mottagaren.

- Eventuella villkor, dvs villkoret att pengarna bara får gå till att betala av lån.

- Din och mottagarens underskrift samt ort och datum för underskrifterna.

Sammanfattning

Det du ger till dina barn i gåva kommer automatiskt att ses som förskottsarv. Värdet av gåvan kommer att räknas av från deras arv den dagen din kvarlåtenskap ska fördelas. För att dina barn ska få pengarna är det tillräckligt att du skriver varsitt gåvobrev till dem där du förklarar vad det är du vill ge dem. Var noga med att de ovan nämnda uppgifterna fins med i gåvobreven. Vill du ha hjälp med att upprätta dem är du varmt välkommen att ta hjälp av Lawline Juristbyrå. Här kan du läsa mer om vad byrån gör och boka tid.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare