FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/01/2019

Hur giltigt är ett avtal om vårdnad, boende och umgänge?

Hej!

Jag och mitt ex sambo har skrivit ett avtal med underskrift samt namnförtydligande ang vårt gemensamt barn, vilka dagar han är hos mig och vilka dagar han har honom.

Hur stark håller det kontraket? Kan han bryta mot kontraket som vi bägge har skrivit tillsammans och under? Är det juridisk korrekt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Föräldrar kan enligt bestämmelserna i föräldrabalken (FB) avtala om vårdnad (6 kap. 4 § FB), boende (6 kap. 14 a § FB) och umgänge (6 kap. 15 a § FB). Om avtalet är skriftligt och godkänt av socialnämnden har det samma styrka som en dom från domstol. I ert fall innebär det att om ert avtal är godkänt av socialnämnden går det t.ex. att begära verkställighet av det om din f.d. sambo bryter mot det. Är det inte godkänt av socialnämnden har det däremot inte samma styrka och det går inte att begära verkställighet av det.

Min rekommendation är att ni kontaktar familjerätten i er kommun som kan hjälpa er att komma överens och skriva ett avtal som sedermera godkänns av socialnämnden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare