Hur går man tillväga för att kräva in en skuld?

Hej,

Jag har låna ut pengar på 2xx xxx kr (flera utbetalning ) som låntagaren själv har erbjudit ränta på.

Vi skrev skuldebrev där allt information finns om att hon ska delbetala till mig varje månad. Men nu har hon inte betalat till mig på 2 månader, jag har även försökt att prata med henne om skulden, men hon börja hålla på genom att bråka och hota att anmäla mig som har lånat ut pengar olagligt. Hon har även sprida dåligt rykte ( som inte är sant ) om mig till flera människor som påverka mig väldigt mycket.

Min frågan är

1. Vad behöver jag göra för att få pengar tillbaka ?

2. På vilket sätt kan en låntagaren påverka långivaren när det är låntagaren som inte betala tillbaka lån.

Är det bättre att jag börja ta egen kontakt med en jurist direkt?

Vad är bäst?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du kan gå tillväga för att få låntagaren att betala de pengar hon är skyldig dig för de två senaste månaderna.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att ta hjälp av kronofogdemyndigheten. Regler om kronofogdemyndigheten finns i lag om betalningsföreläggande och handräckning. Låntagaren är skyldig dig pengar och kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att driva in skulden om vissa krav är uppfyllda.

För att få hjälp av kronofogdemyndigheten ansöker du om betalningsföreläggande. De krav som måste vara uppfyllda för att ansöka om betalningsföreläggande är:
1. att skulden ska avse pengar, och
2. att sista datum för betalning har passerat

Om du vill läsa mer om hur man ansöker och hur processen går till så finns information på kronofogdemyndighetens hemsida.

Jag brukar alltid rekommendera att man först pratar med personen (i ditt fall låntagaren) innan man vidtar andra åtgärder. Det framgår dock i din frågan att du redan försökt prata med henne, men att hon bråkar och hotar dig, så av den anledningen rekommenderar jag att ta hjälp av en utomstående part (alltså kronofogdemyndigheten). Det ska tilläggas att nackdelen med betalningsföreläggande i ditt fall är kravet på att "sista datum för betalning ska ha passerat". Kravet innebär att du inte kan kräva in hela skulden på en gång utan endast för de månader hon är sen med betalningen.

Om det varken fungerar att prata med låntagaren eller med kronofogden så kan du kontakta en jurist för att diskutera hur du ska gå tillväga för att få dina pengar tillbaka. Vi på Lawline har jurister som jobbar med denna typ av frågor. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare